När det gäller nettoomsättningen ökade e-handelsverksamheten Nelly med 313 miljoner kronor under det tredje kvartalet jämfört med 306 miljoner kronor 2012. Det är en avsevärd minskning av rörelseresultatet på 27,3 miljoner jämfört med motsvarande period.
Nellys Aktiekurs
På Stockholmsbörsen hade Nellys aktiekurs vid lunchtid på onsdagen sjunkit med cirka 15 procent och handlades till cirka 31 kronor per aktie. Sedan årsskiftet har aktien sjunkit med 12 procent.
Kvartalets två första månader präglades av låg trafik och hård rabattpress, enligt Nellys vd Kristina Lukes. Ökade kostnader för direktmarknadsföring påverkade också slutresultatet. Kostnader på 22 miljoner kronor uppstod under kvartalet till följd av företagets lagerflytt.
Ett samarbete med Bianca Ingrosso
Bianca Ingrossos ”enorma effekt och skapade både trafik och försäljning” är en ljuspunkt för företaget.
Dessutom håller varumärket för närvarande på att ”ompositioneras” för att fokusera på ”en mer snävt definierad målgrupp” samt ett ”bredare utbud” och ”mer känslomässiga varumärkeskvaliteter”, vilket förklaras av företagets företrädare.
Att lägga tonvikten på jämställdhet, ”respektera jorden” och ”rättvist och jämlikt” i leveranskedjan är alla delar av Nellys trebenta strategi för hållbarhet, enligt Kristina Lukes från Nellys hållbarhetsinitiativ.